سعید اکبری زردخانه؛ پروین صالح زاده؛ علی محمد زنگانه؛ نادر منصورکیایی؛ محمد مصطفوی؛ محسن جلالت دانش؛ سیدعین اله طیموری؛ سیامک طهماسبی
چکیده
چکیده اهمیت شناسایی تغییرات سلامت روان دانشآموزان و ضرورت غربالگری با استفاده از ابزارهای دقیق و معتبر متناسب با ویژگیهای بومشناختی جامعه ایران، محققان این پژوهش را بر آن داشت تا به منظور تهیه نسخه کوتاه مقیاس الکترونیکی مشکلات سلامت روانشناختی- فرم معلم برای دانشآموزان دوره متوسطه یکم اقدام نمایند. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان ...
بیشتر
چکیده اهمیت شناسایی تغییرات سلامت روان دانشآموزان و ضرورت غربالگری با استفاده از ابزارهای دقیق و معتبر متناسب با ویژگیهای بومشناختی جامعه ایران، محققان این پژوهش را بر آن داشت تا به منظور تهیه نسخه کوتاه مقیاس الکترونیکی مشکلات سلامت روانشناختی- فرم معلم برای دانشآموزان دوره متوسطه یکم اقدام نمایند. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان دوره یکم متوسطه سیویک استان کشور تشکیل میدهد. در هر استان دو شهر به روش نمونهگیری هدفمند، در هر شهر دو مدرسه به شیوه تصادفی ساده انتخاب و کلیه دانشآموزان دوره متوسطه یکم وارد گروه نمونه شدند. نمونه دانشاموزی مشتمل بر 11484 دانشآموز (6403 دختر و 5081 پسر) بود. تحلیل آیتمها نشانگر ویژگیهای روانسنجی مناسب برای بخش اعظمی از آیتمها بود. نتایج تحلیل عامل تاییدی نیز نشان داد که مدل هشتمولفهای با چهل آیتم مبتنی بر دیدگاه متخصصان بهترین برازش را با دادهها نشان میدهد. ضرایب مسیر استاندارد آیتمها بین 34/0 تا 87/0 بدست آمد که نشانگر روایی واگرای مناسب و همچنین شاخص میانگین واریانس استخراجشده (بین 46/0 و 73/0) آیتمها نیز نشان-دهنده روایی همگرای آنها است. اعتبار خردهمقیاسها نیز براساس ضریب اعتبار ترکیبی (بین 83/0 تا 93/0) و آلفای کرونباخ (بین 80/0 تا 93/)0 مطلوب حاصل شد. به عبارت دیگر مقیاس کوتاه از انسجام درونی لازم برخوردار است. همبستگی بین مولفهها و با نمره کل در دامنه قابل قبولی بود. مقایسه ساختار عاملی گروههای دختر و پسر حاکی از برازندگی مناسب و معادل برای هر دو گروه است. این یافته نشانگر تغییرناپذیری ساختار ابزار در این دو گروه بود و شواهدی برای یکسانی مفاهیم و سازه مورد سنجش است. لذا میتوان نتیجه گرفت ویژگیهای روانسنجی حاکی از مناسب بودن فرم کوتاه پرسشنامه سلامت روانشناختی برای استفاده در فرایند غربالگری در جامعه دانشآموزان متوسطه یکم جامعه ایران است.